O pojme virtuálna pracovná sila ste už asi počuli, ale neviete, čo presne si pod ním máte predstaviť. Ak sa vám v hlave vybavila scéna zo sci-fi filmu s humanoidnými robotmi, ktorí sa vďaka dokonalej umelej inteligencii dokážu sami učiť a čoskoro ovládnu ľudstvo, čítajte pokojne ďalej. Niečo podobné nám určite nehrozí.
V posledných rokoch masívny úspech začína zaznamenávať technológia Robotic Process Automation – robotická automatizácia procesov (RPA). Podlá celosvetového prieskumu spoločnosti Delloite RPA riešenia v nejakej podobe implementovalo až 53% z oslovených spoločností a v najbližších rokoch to bude až 72%. Vďaka tomu sa objem trhu s RPA podľa databázy Statista medziročne zvýši o viac ako 50%.
V podstate ide o softvérovú automatizáciu najrôznejších úloh, ktoré bežne vykonávajú ľudia. RPA zvláda primitívne a opakujúce sa úlohy, ktoré zamestnancom denne „zožerú“ obrovské množstvo času – venujú im priemerne 10 až 30% svojich pracovných povinností.
RPA však pri správnom nastavení zvláda aj komplexnejšie úlohy. Vtedy je hlavným dôvodom nasadenia tejto technológie totálna eliminácia chýb ľudského faktora.
Firmy sa o RPA začínajú doslova trhať. Imponuje im hlavne návratnosť investície, ktorá sa vo väčšine prípadov neráta na roky. Vhodne investované peniaze do RPA sa firme vrátia už o niekoľko mesiacov.
Roboty od vás nebudú žiadať prestávky, dovolenky, home office či neplatené voľná. Za robotov nebudete platiť dane alebo odvody, môžu pre vás pracovať 24 hodín denne a 7 dní v týždni, samozrejme, s nevyhnutnými výlukami na údržbu a programovanie. Nastavené pravidlá budú vždy dodržiavať na 100%, nemusíte sa obávať chybovosti kvôli únave, prepracovanosti či stresu.
Čo keď vám vo firme vypadne prúd alebo neopatrný robotník presekne optický kábel? Výrobcovia a programátori RPA pamätali aj na prípady, ktoré sa počas práce s robotmi môžu objaviť. Najväčší dôraz sa dáva na tzv. Exception Handling, teda riešenie výnimočných situácií a chýb, spôsobených externými faktormi. Roboty si dokážu poradiť aj s výpadkom prúdu, stratou internetového pripojenia či chybou operačného systému.
Technológie sú totiž navrhnuté tak, aby v neočakávaných situáciách robot svoju prácu dočasne prerušil, informoval operátora a požiadal o pomoc človeka. Následne dokáže pokračovať v práci presne od momentu prerušenia.
Máme sa teda obávať masívneho nástupu robotov a hrozí tisíckam ľudí, že prídu o prácu? Určite nie, práve naopak. Od ich nasadenia skôr očakávajte zvýšenie spokojnosti zamestnancov, čo výrazne zvýši produktivitu vašej firmy. Ľudia totiž prestanú vykonávať monotónne činnosti a budú sa venovať kreatívnejším úlohám.
Trh s RPA rýchlo expanduje v severnej Amerike a východnej Ázii. V Európe sa jeho rast očakáva hlavne vo výrobnom a logistickom sektore, čo však neznamená, že potenciál RPA sa nedá využiť aj inde.
Najskôr však musíme zabojovať s nesprávnou predstavou firiem, ktoré prehliadajú fakt, že až 50% pracovných činností sa dá automatizovať. Mylne sa totiž domnievajú, že na to dnes nemáme dostatočne vyvinuté technológie.
Klient potrebuje jednorazové spracovanie veľkého objemu faktúr a finančných dokladov, ktoré čakajú na vybavenie, ako aj následne automatické spracovávanie nových položiek.
Hrozby:
Riešenie: Softvérový robot schopný pracovať s rôznymi systémami. V prípade nekompletných údajov vyhľadá a doplní informácie z externých systémov. Kontroluje najaktuálnejšie predpisy a pravidla v reálnom čase.
Výsledok:
Pozitívna zmena v číslach: