Aký je podľa vás súčasný stav inovatívneho podnikania na Slovensku?
Podnikateľské prostredie na Slovensku ešte nie je na takej úrovni, ako by mohlo byť. Ani podnikatelia, ktorí by mohli byť priekopníkmi v inováciách, nie sú v tomto smere veľmi znalí. Chýba nám tu ekosystém, akési digitálne podhubie. Máme k dispozícií európske fondy, ale tie sú spojené s obrovskou byrokraciou a nekonečnými kontrolami. Tak, ako sú nastavené teraz, trhu veľmi nepomáhajú, niekedy ho dokonca krivia. Inovačné schémy sú z európskych peňazí reálne podporované naozaj minimálne, toto by sa malo zmeniť.
Mnohým podnikateľom tiež chýba dlhodobá stratégia, pred rozvojom a inováciami dávajú prednosť rýchlym riešeniam a bezhlavo idú do rôznych eurofondových projektov. Ak by do toho mali vložiť vlastný kapitál, trikrát by si rozmysleli, do čoho investujú a tvrdím, že by boli úspešnejší a inovatívnejší.
Aj preto ste sa rozhodli organizovať podujatie SHAPE YOUR VISION?
Bol to jeden z najdôležitejších faktorov. Podujatie sme prvýkrát zorganizovali minulý rok a mali sme naň skvelú odozvu. Aj takto sa snažíme budovať podnikateľskú komunitu a ponúkať jej inšpiratívne príbehy elitných a úspešných podnikateľov, ktorí na SHAPE YOUR VISION ostatným odovzdávajú svoje nápady a vízie. Verím, že aj takto ich dokážeme inšpirovať, aby viac premýšľali nad strategickým rozvojom, inováciami, chceme im ukázať, že firma nie je len o tržbách. Myslím, že sa nám to podarilo aj tento rok. Prišlo až 150 hostí zo špičkových slovenských podnikov a z ich reakcií vieme, že sme im pomohli načerpať mnoho inšpirácií.
Jedným zo spíkrov bol napríklad Artur Gevorkyan, pôvodom z Arménska, ktorý stojí na čele úspešnej spoločnosti, ktorá má silný a jedinečný produkt. Nedávno vstúpili na burzu, čo sa nepodarí len tak hocikomu, keďže ide o nesmierne nákladný, riskantný a náročný proces. No on má jasnú víziu a ide za ňou, čo je z môjho pohľadu obdivuhodné a nesmierne inšpiratívne. Zaujala ma aj Tatiana Ondrejková zo spoločnosti Pelikán, ktorá sa snaží budovať okolo seba ekosystém ľudí, o ktorých hovorí, že musia byť lepší ako ona.
Prečo sa slovenské firmy boja inovácií? Sú podľa vás dostatočne priebojné?
Niektoré rozhodne. Máme desiatky úspešných firiem, ktorým sa darí aj za hranicami. No v našej mentalite stále bojujeme s tým, že sme akoby utláčaní. Na druhej strane, slovenské podnikateľské prostredie je preregulované. Nie je tu veľa optimistov, aj keď sa to už trochu mení. A je to aj ekosystémom, ktorý nie je vybudovaný. Chýba nám kapitál, ktorý by inovácie dokázal financovať a málo firiem je ochotných financovať menšie firmy. V Čechách je to iné. Máme k dispozícií európske peniaze, ale nevieme ich vyčerpať, musíme plniť často nezmyselné podmienky, bojujeme s goldplatingom a to odrádza investorov.
Digitálna transformácia je pre slovenské podniky veľkou výzvou. Myslíte si, že ju zvládajú?
Sme na trhu už 13 rokov a zažili sme toho naozaj dosť. Uznávam, že prechod z analógového sveta, v ktorom sa mnoho slovenských firiem stále nachádza, môže byť pre ne veľmi náročný a majú z toho obavy. V technologicky rozvinutejších krajinách sa dnes v bežnej podnikovej prevádzke rieši napríklad umelá inteligencia, no u nás sa stále stretávam s firmami, kde sa dáta spracúvajú pomocou excelu. Mení sa to a firmy si pomaly uvedomujú, že na to musia skôr či neskôr naskočiť, ale mali by sme pridať. Dáta sa digitalizujú a v podnikaní sa začína éra automatizácie. Šikovná IT firma to pre podnik dokáže vyvinúť, nastaviť a prevádzkovať, čo vám v dlhodobom horizonte ušetrí kopec peňazí.
Druhou výzvou, ktorú riešime, je prevádzka cloudových riešení. Voči cloudu panovala veľká nedôvera kvôli úniku dát, ale firmy sú už vzdelanejšie a vedia, že ich dáta uložené v cloudoch sú v bezpečí. Moderný informačný systém vyvíjate hlavne kvôli väčšej efektivite podniku, môžete vďaka nemu automatizovať procesy, ktoré vo firme robí 5 ľudí. Tým šetríte náklady, zamestnancov môžete preškoliť a dať ich na pracovné pozície, kde budú užitočnejší. Máme napríklad dlhoročné skúsenosti s automatizáciou e-commerce či marketingových procesov, ktoré firme v konečnom dôsledku prinesú vyššie obraty, menšiu chybovosť a spokojnejších zamestnancov.
Spomínali ste cloudové riešenia a obavy zákazníkov z bezpečnosti dát. Ktoré aspekty kybernetickej bezpečnosti v podnikaní patria medzi tie najdôležitejšie?
Firmy kybernetickú bezpečnosť veľmi podceňujú. Stále sa stretávame s tým, že systémy majú veľmi jednoduché heslá, alebo jedno heslo sa použije na všetky zariadenia. Problémom sú DDoS útoky, ale voči tomu sa dá brániť práve tým, že dáta máte zabezpečené v cloude nejakého renomovaného poskytovateľa.
Rozšírený je aj ransomware, s ktorým sa stretávajú napríklad nemocnice. Útočníci sa infiltrujú do siete, dokážu odchytiť heslo, dostanú sa vám na disky, ktoré zašifrujú a vydierajú vás. Či máte server v cloude alebo u seba, je dôležité robiť pravidelné bezpečnostné previerky formou penetračných testov. My ich robíme bežne pri veľkých projektoch. Disponujeme aj bezpečnostným certifikátom ISO, ktorý zákazníkovi zaručuje expertízu a odbornosť.
Čo by ste poradili majiteľom malých a stredných podnikov, ktorí sa rozhodnú pre digitalizačný projekt? Ktoré procesy by nemali podceniť?
Okrem samotného IT by rozhodne mali myslieť na marketing. Mnoho podnikov má naozaj dobrý produkt, ale mnohokrát majú problém s obchodom a marketingom. My sa u zákazníka snažíme budovať digitálne ekosystémy, alebo obchodné a marketingové systémy. Pracujeme s množstvom informačných systémov – cez ERP systémy, finančné systémy, skladové a logistické aplikácie, až po výrobné systémy, ktoré obsluhujú robotov či výrobné linky.
Obchodno–marketingové systémy, na ktoré sa špecializujeme, sú systémy, ktoré vám pomôžu so starostlivosťou o zákazníkov a obchodné kanály. V dnešnej dobe každá firma môže mať portál s nejakou zónou, vďaka ktorej vie automatizovať celú komunikáciu so zákazníkmi, predaj, objednávky a podobne. Pre klienta to vieme všetko krásne prepojiť a nasadiť tak, aby s tým mal minimum starostí. Digitálny ekosystém firmy je jej chrbticou, ide o komplex navzájom integrovaných aplikácií, ktoré pomáhajú riadiť prevádzku firmy lepšie a efektívnejšie. Toto je jedna z našich domén, v ktorých excelujeme. Treba dodať, že mnoho e-commerce firiem to podceňuje a fungujú na zastaralých riešeniach, ich webové portály sú navrhnuté zle a tým sa pripravujú o koncových zákazníkov. Keby sa tomu venovali viac a investovali by do digitalizácie, vedeli by expandovať nielen v rámci EÚ, ale do celého sveta.
Okrem digitalizácie sú veľkou výzvou aj ľudia. Vo firmách často chýba človek, ktorý sa IT rozumie, a preto potrebujú partnera v podobe šikovnej IT firmy, ktorý im s nasadením takýchto riešení pomôže.
Kedy sa začala písať história vašej spoločnosti a aké boli vaše začiatky?
Fungujeme od roku 2010, firmu sme založili v Banskej Bystrici a dnes máme niekoľko pobočiek po celom Slovensku. Začínali sme s vývojom webových aplikácií a postupne sme sa prepracovali aj k zložitejším riešeniam. Klientov máme po celom svete, spolupracujeme s firmami v USA a v Nemecku. Istý čas sme mali aj pobočku v Barcelone, no covid nám tieto smelé plány prekazil. Mali sme niekoľko vlastných IT produktov, dodávali sme aplikáciu pre prevádzky najväčšieho fastfoodového reťazca, skladové riešenia pre nemeckého výrobcu prémiových automobilov, máme zákazníkov z finančného a poisťovacieho odvetvia a spolupracujeme s prestížnym výrobcom slovenských bicyklov. Postupom času sme sa začali sústrediť na špecifické riešenia, zistili sme, že v IT biznise nemusíme byť rozkročení veľmi naširoko. Pre našich zákazníkov pripravujeme radšej riešenia na mieru a osvedčilo sa nám to. Na základe odozvy od našich klientov vieme, že sme zvolili správnu cestu.
Veľmi intenzívne pracujeme na budúcoročnom otvorení pobočky v Mníchove, kde sa budeme zameriavať na teamsourcing IT špecialistov. Švajčiarsky, nemecký a rakúsky trh má pre slovenské firmy veľký potenciál – sme im mentálne a aj geograficky bližšie ako krajiny v Ázii.
Akú pridanú hodnotu vie SCR technologies ponúknuť zákazníkom?
Sústredíme sa na dve domény: spomínané digitálne ekosystémy, kde klientovi riešime správu celého obchodu a marketingu, zákazníkov a dodávateľov. Ide o veľké webové portály, e-commerce riešenia, alebo ich kombináciu, ktoré obsahujú sofistikovanú klientsku zónu pre jeho zákazníkov alebo dodávateľov. Dokážeme to integrovať na CRM a prepojiť na existujúce informačné systémy, v tomto sme veľmi flexibilní a poznáme prakticky všetky trhové riešenia, ktoré bežne zákazníci používajú. Cieľom takéhoto IT vývoja je v prvom rade ušetriť zákazníkovi prevádzkové náklady a v neposlednom rade zvýšenie tržieb.
Vyvíjame aj sofistikované digitálne produkty pre mnohé odvetvia. Mám na mysli mobilné a webové aplikácie, e-shopy s CRM systémom, vývoj backendových riešení či frontendové prostredia pre rôzne typy spoločností. V portfóliu máme aj prípravu marketingových kampaní, návrh a správu biznisových modelov a procesov na mieru, grafické riešenia a dizajn či nasadenie sofistikovaných obchodných technológií.
Ako jedna z prvých spoločností na Slovensku sme rozšírili ponuku služieb aj o teamsourcing. Ponúkame firmám „prenájom“ skúsených IT špecialistov, ktorých je na pracovnom trhu akútny nedostatok. Máme v tíme softvérových vývojárov, analytikov, testerov, ktorých vieme inej firme poskytnúť na vývoj IT projektu. V našom prípade ide o unikátnu službu, pretože sa nesústredíme len na IT expertízu daného človeka, posudzujeme mnoho osobnostných či psychologických kritérií, na základe ktorých vieme povedať, či sa na projekt hodí, alebo nie.
Máte konkrétne vízie do budúcnosti?
Náš sen je rozšíriť sa a expandovať do okolitých krajín. Stále hľadáme ďalšie vlastné produkty, ktoré by dramaticky zvýšili našu pridanú hodnotu. Ak máte vlastný unikátny produkt, môžete ho predávať pod svojou značkou. Už sme to raz skúsili, prvýkrát to nevyšlo, no nevzdali sme sa. Podľa mňa je kľúčovým faktorom unikátne know-how, na to však potrebujete nielen nápad, ale aj šikovných ľudí. Myslím, že toto sa nám v poslednom období podarilo dosiahnuť, pracuje pre nás tím skvelých odborníčok a odborníkov. Žijeme veľmi vzrušujúcu dobu, kde majú inovácie obrovskú hodnotu. Ak máte dobrý produkt a kvalitnú stratégiu, nič vás nezastaví. Preto sa snažíme vo firme používať tie najmodernejšie technológie a veľmi rýchlo sa vieme adaptovať na aktuálne trendy.
Článok je môžete prečítať tu: https://hnonline.sk/finweb/financie-a-burzy/96114496-firmy-sa-boja-inovacii-ak-mate-dobry-produkt-a-kvalitnu-strategiu-nic-vas-nezastavi-rozhovor